Wielu początkujących modelarzy zastanawia się, jaki wybrać rodzaj silnika do budowy swojego modelu łodzi RC. Szczotkowy czy bezszczotkowy? Postaram się przybliżyć Wam najważniejsze różnice pomiędzy obydwoma rodzajami silników.

 

Silniki szczotkowe inaczej zwane komutatorowe posiadają komutator mechaniczny. Ich działanie opiera się na przenoszeniu przez szczotki ładunków elektrycznych do komutatora, który wprawia w ruch zwoje umieszczone na wirniku. Szczotki są zazwyczaj najszybciej zużywającym się elementem każdego silnika, więc trzeba się liczyć z ich częstą wymianą. Silniki szczotkowe są dość tanie, więc spokojnie możemy po nie sięgnąć, jeśli mamy ograniczony budżet.

 

Silnik szczotkowy

Przykład silnika szczotkowego

 

Silniki bezszczotkowe tzw. BLDC (z ang. BrushLess Direct-Current motor) zamiast szczotek zawierają elektrycznie sterowany komutator, nieruchome cewki oraz znajdujące się na wirniku magnesy.

Silniki bezszczotkowe są:

– mocniejsze

– bardziej żywotne (wyeliminowanie z budowy szczotek i prętów komutatora, które okazują się zawsze najbardziej awaryjnym i najszybciej zużywającym się elementem silnika, zwiększa jego bezawaryjność i co za tym idzie jego żywotność)

– o wiele bardziej wydajne niż silniki szczotkowe (wydajność większa nawet o 20 – 30 % w porównaniu z silnikiem szczotkowym).

 

Masa silnika bezszczotkowego jest o wiele niższa od silnika szczotkowego. A poprzez wyeliminowanie szczotek praca silnika jest również cichsza.

 

Silnik bezszczotkowy

Przykład silnika bezszczotkowego

 

 

Reasumując użycie silnika bezszczotkowego zagwarantuje nam dłuższy czas pracy oraz większą moc.